Η Άποψή μας για την παράσταση «Κυνήγι Αρουραίων» στο Studio Μαυρομιχάλη
Γράφει η Κατερίνα Δημητρακοπούλου
16/05/24
« … Ένας ντενεκές είσαι κι εσύ όπως όλοι οι άλλοι, που φοβάται μήπως ανοίξει κάποιος το καπάκι. […] Μπορεί οι άλλοι να βρωμάνε σκουπίδια όταν ανοίξουν το στόμα τους, εσύ θα ήσουν ευτυχής να μπορούσες να ανοίξεις το στόμα σου αξιοπρεπώς …»
Το έργο Κυνήγι Αρουραίων γράφτηκε την περίοδο διαμονής του Peter Turrini στη Ρόδο και πρωτοπαρουσιάστηκε στο βιεννέζικο Volkstheater το 1971. Εκείνη η παράσταση προκάλεσε σκάνδαλο και ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων τόσο στο κοινό όσο και στον τύπο, με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο θεατρικό έργο να συγκαταλέγεται στα ριζοσπαστικότερα κοινωνικά θεατρικά κείμενα του 20ου αιώνα.
Στην Ελλάδα, το έργο παρουσιάστηκε υπό μορφή θεατρικού αναλογίου στις θεατρικές βραδιές «Προς Παράστασιν» τον Ιανουάριο του 2007 σε μετάφραση και επιμέλεια Γιάννας Τσόκου. Ο Γιάννης Κατρανίτσας επιμελήθηκε τη διαμόρφωση του χώρου και διάβασαν οι Σίμος Κακάλας και Δήμητρα Κούζα.
«Αυτός» και «Αυτή», δύο αρχετυπικοί αλλά ταυτόχρονα σύγχρονοι και ανθρώπινοι χαρακτήρες, χωρίς όνομα, όμως με σκόπιμα κλισέ, έχουν βγει το πρώτο τους ραντεβού. Μιλούν για τη φύση και το ένστικτο του ανθρώπου, τον καταναλωτισμό και την ανάγκη τους για φυσική επαφή, σκοτώνοντας πού και πού αρουραίους. Στην προσπάθειά τους για ουσιαστική σύνδεση και εγγύτητα, απογυμνώνουν βίαια και αποφασιστικά τους εαυτούς τους από κάθε τι ξένο, ψεύτικες βλεφαρίδες, ψεύτικα δόντια, πρόσθετες τούφες μαλλιών, καλλυντικά, χρήματα, ρούχα, ως την απόλυτη απελευθέρωση, ως τον τελευταίο πυροβολισμό ..
Ο σκηνοθέτης Martin Scharnhorst έρχεται στην Ελλάδα το 2002. Δύο χρόνια αργότερα σκηνοθετεί στο ΔΗΠΕΘΕ ΡΟΔΟΥ την παράσταση Το οδοιπορικό των μυρμηγκιών. Συνεργάστηκε με το βιβλιοπωλείο Ιανός το 2007 σε διάφορες παραγωγές, το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου το 2009, Ζάλης και Πιλάλης του Ad de Bont. Το 2010 σκηνοθετεί στα γερμανικά το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου Όταν έρχεται ο ξένος στο Taf The Art Foundation για να αναφέρουμε μερικές από τις δουλειές του στον ελλαδικό χώρο. Στην παράσταση Κυνήγι Αρουραίων δίνει έμφαση στο ρεαλιστικό στοιχείο και έδειξε ότι έχει ξεκάθαρη εικόνα της ελληνικής πραγματικότητας και όχι μόνο. Η χρήση των βιντεο-προβολών βοηθά στην επικοινωνία με τον έξω κόσμο, χωρίς να κουράζει αλλά κρατά τον θεατή σε εγρήγορση. Η μετάφραση της Γιάννα Τσόκου επιτρέπει στον λόγο να ρέει και βοηθά τους ηθοποιούς να κατανοήσουν πιο εύκολα τον ρόλο τους. Ο Martin Scharnhorst και η Γιάννα Τσόκου έχουν χρόνια συνεργασία, στοιχείο που βοηθά να δημιουργήσουν ένα άρτιο αποτέλεσμα επί σκηνής καθώς ο ένας καταλαβαίνει τι θέλει να πει ή να κάνει ο άλλος.
Οι Μαριλένα Καβάζη και Φώτης Λαζάρου αφομοιώθηκαν από τους ρόλους τους. Κατάφεραν να γίνουν Αυτός και Αυτή όχι μόνο στην εξωτερική εμφάνιση αλλά και στην εσωτερική αναζήτηση των χαρακτήρων. Ξεκινούν ένα παιχνίδι γνωριμίας σε βάθος αφαιρώντας τα φτιασιδώματα του σύγχρονου πολιτισμού. Σιγά σιγά έρχεται η αμοιβαία εμπιστοσύνη που θα τους οδηγήσει στην απόλυτη ελευθερία.
Οι σκηνογραφικές επιλογές του Γιάννη Κατρανίτσα συνδέουν το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον αναδεικνύοντας την ασφυκτική αλήθεια του έργου που φαντάζει σαν δυσοίωνη προφητεία. Ο ηχητικός σχεδιασμός του Νάσου Σωπύλη βοηθά στην εξέλιξη της δράσης και στοιχειώνει το ζοφερό περιβάλλον του σκουπιδότοπου.
Σε αυτήν την παράσταση δύο νέοι άνθρωποι, άγνωστοι μεταξύ τους, αποφασίζουν να πετάξουν τα σκουπίδια του σύγχρονου πολιτισμού, και ημίγυμνοι, χωρίς όρους και όρια αφήνονται σε έναν χορό πάθους και έκστασης. Καλή σας θέαση!
Περισσότερα για την παράσταση ΕΔΩ