Συνεντεύξεις

Οι διοργανωτές του Φεστιβάλ Κινηματογράφου “Αν, ασφάλεια ● Ιστορίες από τον δημόσιο χώρο” μας παρουσιάζουν την διοργάνωσή τους.

Συνέντευξη στην Κωνσταντίνα Καλλέργη
06/06/24

Στις 6 και 7 Ιουνίου, φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, στο πλαίσιο του «Εργαστηριακού Μαθήματος Πολιτισμού ΙV: Κινηματογράφος», εξερευνούν όλα αυτά τα ερωτήματα και μας προσφέρουν ένα Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού και Μεγάλου Μήκους, των οποίων το περιεχόμενο θα διεγείρει προβληματισμούς που αφορούν το σύγχρονο αστικό τοπίο.

– Τι πραγματεύεται το φεστιβάλ «Αν, Ασφάλεια», και ποιος ο βασικός προβληματισμός του;
Το φεστιβάλ μας μαρτυρά τη θεματική του από τον τίτλο “Αν, ασφάλεια ● Ιστορίες από τον δημόσιο χώρο”. Το θέμα μας λοιπόν αφορά τον δημόσιο χώρο, τον κοινό τόπο όλων μας κυριολεκτικά και τους προβληματισμούς που “γεννάει” ως θεσμοθετημένη ύπαρξη. Το έντονα αμφισβητήσιμο του “δημοσίου” στην πράξη, το κατά πόσο δηλαδή ανήκει σε όλους μας, τα συναισθήματα που τρέφονται εντός του και το αν σε αυτά βρίσκεται η ασφάλεια. Αυτά είναι ίσως τα βασικότερα από τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς που θα “εξερευνήσει” αυτό το φεστιβάλ.

– Πώς προέκυψε η ιδέα της θεματικής;
Όπως ήδη γνωρίζετε, το φεστιβάλ διοργανώθηκε στα πλαίσια εργαστηριακού μαθήματος κινηματογράφου και το τμήμα μας είναι επικοινωνία μέσων και πολιτισμού, επομένως λόγω της κοινωνικής φύσης των σπουδών μας, αλλά και των ενδιαφερόντων που έχουμε ως άτομα, ήταν κάπως αναμενόμενο πως η θεματική θα ήταν κοινωνικού περιεχομένου. Εξαιτίας των παραπάνω ωστόσο η διαδικασία αναζήτησης του θέματος, το brainstorming και οι συζητήσεις που κάναμε είχαν μεγάλο ενδιαφέρον. Έγινε σύντομα αντιληπτό από όλους μας πως θα θέλαμε με αυτό το φεστιβάλ να δώσουμε ένα βήμα στο οποίο θα προβληθούν ιστορίες εμπνευσμένες από τους ίδιους τους ανθρώπους, από την καθημερινότητα• ιστορίες που θα μπορούσαν να ανήκουν σε όλους μας, όπως άλλωστε και ο δημόσιος χώρος

– Με ποιον τρόπο επικοινωνεί το θέμα αυτό με το σήμερα και το παρόν της κοινωνικής πραγματικότητας;
Ο δημόσιος χώρος διέπεται από μία διαχρονικότητα ως θεσμός και ως θεματική• ρεαλιστικά μιλώντας, η παρούσα κοινωνική πραγματικότητα είναι που μας οδήγησε σε αυτή τη θεματική, επομένως η επικοινωνία και σύνδεση μεταξύ των δύο συμβαίνει πολύ οργανικά. Ακόμα, το ότι όλες οι επιλεγμένες ταινίες αποτελούν παραγωγές της τελευταίας δεκαετίας δίχως να αποτελούσε αυτό κάποια προϋπόθεση ή σκοπό, επικοινωνεί από την πλευρά των καλλιτεχνών πως τα προβληματικά ερεθίσματα που μας οδηγούν στην ενασχόληση με το δημόσιο χώρο πληθαίνουν συνεχώς και βρίσκονται στην καθημερινότητα όλων μας: η προσβασιμότητα, οι γυναικοκτονίες, η αστυνομική βία και άλλα πολλά. Αξίζει να σημειωθεί και η σχέση του θέματος με τη δική μας κοινωνική πραγματικότητα ως φοιτητές σε κρατικό δημόσιο πανεπιστήμιο, αφού είδαμε πολύ προσφάτως μία τεράστια κατάλυση της ασφάλειας που μας παρείχε η δημοσιότητα των σχολών, με την ίδρυση ιδιωτικών κρατικών πανεπιστημίων και κατ επέκταση την δική μας ανασφάλεια απέναντι σε έναν τέως κατεξοχήν δημόσιο χώρο, εκείνον της μόρφωσης.

– Ποια τα κριτήρια επιλογής των ταινιών που θα προβληθούν;
Στην πραγματικότητα, η διαδικασία επιλογής ταινιών και η διαμόρφωση της θεματικής είχαν κάπως αλληλοσυμπληρωματικές πορείες. Εφόσον πρόκειται για φεστιβάλ ταινιών, είναι προφανές πως στις συζητήσεις για τη θεματική είχαμε κατά νου (ατομικά και συλλογικά) κινηματογραφικό υλικό που μας ενέπνεε και ανθρώπους με τους οποίους θα θέλαμε να συνεργαστούμε. Επομένως βασικό κριτήριο αποτέλεσαν οι επιθυμίες μας να έρθουμε, τόσο εμείς όσο και το κοινό του φεστιβάλ, σε στενότερη επαφή με το υλικό και τους ανθρώπους που μας κινητοποιεί. Μέσω εκείνων προέκυψε και η τελική θεματική, ο κοινός παρονομαστής δηλαδή των ταινιών που θα προβληθούν.
[Θα πρέπει να αναφέρω πως ανασταλτικός παράγοντας στην προβολή περαιτέρω ταινιών είναι ο χρόνος που μας παρέχεται, ωστόσο πιστεύουμε σε μελλοντικά φεστιβάλ μας.]

 Η επιλογή ευρείας θεματικής οφείλεται στον σκοπό μας, την προβολή δηλαδή μιας πληθώρας ιστοριών, κάτι που επιτυγχάνεται σε συνδυασμό με τη διαχείριση του χρόνου μας μέσω προβολής ταινιών μικρού και μεγάλου μήκους. Συνεργαστήκαμε με ανθρώπους που προκαλούν με την κινηματογραφική τους τέχνη συζητήσεις για την ασφάλεια ή μάλλον την έλλειψη εκείνης, μέσα στην πραγματικότητα των ανισοτήτων και των μορφών που μπορούν να λάβουν, των γυναικοκτονιών, των δολοφόνων λοατκι+ ατόμων, της θανατηφόρας αστυνομικής βίας, της προσωπικής και μη καταπίεσης και άλλων πολλών θεματικών. Καλύτερη απάντηση σε αυτή την ερώτηση θα σας δώσουν οι ίδιες οι ταινίες, με τον δικό τους τρόπο.

– Πιστεύετε ότι θεματική της ασφάλειας στο δημόσιο χώρο αποτελεί ζήτημα που πρέπει να προβληθεί περαιτέρω και από άλλους φορείς;
Δεδομένου του ότι είναι ένα θέμα που εμείς επιλέξαμε είναι φανερό το ότι μας απασχολεί, ωστόσο είναι ένα ζήτημα που μας αφορά όλους, ως σύνολο. Επόμενο είναι λοιπόν να θεωρούμε ειλικρινά πως η περαιτέρω προβολή και ενασχόληση των ανθρώπων με τη θεματική αυτή, όπως μπορεί να επιτευχθεί μέσα από άλλους φορείς, σημαίνει και την ενασχόληση του ανθρώπου με τον εαυτό του ως μέρος ενός συνόλου. Όπως προαναφέρθηκε, ο δημόσιος χώρος είναι στην κυριολεξία ο κοινός τόπος όλων μας, είναι οι δικές μας ιστορίες, δεν υπάρχει λοιπόν ακατάλληλη στιγμή για να επεξεργαστούμε τα δεδομένα μας από κοινού, ανοίγοντας μια πολυεπίπεδη συζήτηση για όσα μας προβληματίζουν (μόνο έτσι άλλωστε θα βρεθούν και οι λύσεις που αναζητούμε).

– Η διοργάνωση του φεστιβάλ έγινε από ομάδα φοιτητών. Ποιες ήταν οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίσατε;
Η διοργάνωση έγινε από μια μερίδα του τμήματος μας, με τη βοήθεια φυσικά των καθηγητών του εργαστηρίου. Εξαιρώντας τους τελευταίους, ήταν η πρώτη μας εμπειρία στη διοργάνωση event, ενώ είχαμε και σχετικά περιορισμένο χρόνο προετοιμασίας στη διάθεση μας. Θα έλεγα λοιπόν πως κύριες προκλήσεις αποτέλεσαν ο συντονισμός μεταξύ μας, περισσότερο για τον ορισμό προτεραιοτήτων και την τήρηση των deadlines που θέταμε γιατί όσον αφορά τη γενικότερη επικοινωνία μεταξύ μας, όπως έχω ήδη αναφέρει, υπήρξε πολύ ιδιαίτερη και ευχάριστη – πιστεύω σε αυτό οφείλεται τελικά η ομαλή λειτουργία όλως εν τέλει.

– Τι θα δει κανείς στο 2μερο αυτό φεστιβάλ και τι είναι αυτό που αξίζει περισσότερο στην όλη εμπειρία;
Στο διήμερο φεστιβάλ μας, εκτός από τις ταινίες που συγκεντρώσαμε στο πρόγραμμα μας, οι οποίες αποτελούν φυσικά και τον κορμό του event (και τις οποίες πραγματικά ανυπομονούμε να προβάλουμε) θα υπάρξουν παρεμβάσεις ομιλητών αλλά και συζήτηση στρογγυλής τραπέζης για διάφορα από τα θιγόμενα θέματα. Επιπλέον, έχουμε την τιμή να έχουμε κοντά μας τις σκηνοθέτιδες και σκηνοθέτες των ταινιών στο σύνολο τους, επομένως θα υπάρχει χρόνος ερωτήσεων και συζητήσεων με τους ίδιους τους δημιουργούς! Φυσικά δεν θα παραλείψω να αναφέρω τη μουσική βραδιά κατά το τέλος του φεστιβάλ, ενώ αναφορικά με το τι αξίζει να βιώσει κανείς περισσότερο, πιστεύω πως η απάντηση θα είναι η επαφή και επικοινωνία μεταξύ των ίδιων των ανθρώπων, σε έναν χώρο ο οποίος είναι στενά συνδεδεμένος με τη θεματική μας όντας πανεπιστημιακός.

Πρόγραμμα Φεστιβάλ
Πέμπτη 6 Ιουνίου

Πρώτο μέρος 18.00-19.45
Παρέμβαση από την Επιτροπή Προσβασιμότητας Παντείου
«Handbrake» (11΄) της Αντιγόνης Καρνεσιώτη
«Εισιτήριο» (18΄) του Χάρη Σταθόπουλου
«Bitter September» (26΄) της Σοφίας Φαραντάτου

Δ ι ά λ ε ι μ μ α

Β’ Μέρος 20.00-21.30
«Femicidio» (70΄) της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου

Παρασκευή 7 Ιουνίου

Πρώτο μέρος 18.00-19.45
«LOUD» (24’) του Σωκράτη Μουσμουλίδη
«Μαμά γύρισα» (5΄) του Δημήτρη Κατσιμίρη
«ΔΗΚΕΟΣΙΝΗ» (7’) των Νικήτα Σιφονιού και Άγγελου Μπαράι
«Πένθος- Αυτοί που μένουν» (71΄) των Μυρτώ Πατσαλίδου και
Μαρία Λούκα

Δ ι ά λ ε ι μ μ α

Β’ Μέρος 20.00-21.30
Συζήτηση με στρογγυλή τράπεζα και παρεμβάσεις

Πάντειο Πανεπιστήμιο (Αλ. Πάντου 14, Καλλιθέα)
Αμφιθέατρο Σάκη Καράγιωργα ΙΙ, Νέο Κτήριο
6 και 7 Ιουνίου

Ώρα προσέλευσης: 18:00
Είσοδος Ελεύθερη!

Για περισσότερες πληροφορίες:
@panteionfilmfest24 στο Instagram
Panteion Film Festival 2024 στο Facebook
ή στο email panteionfilmfest24@gmail.com

Εναλλακτικά μπορείτε να περιηγηθείτε
στο site του Ράδιο Πάντειον: radiopanteion.com
και στα αντίστοιχα social media του σταθμού!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.