Ταινίες – ορόσημα του ελληνικού κινηματογράφου από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το ταξίδι στην ιστορία του ελληνικού σινεμά συνεχίζεται

Συνεχίζονται οι προβολές της Ταινιοθήκης της Ελλάδος με Το Ποτάμι (1959) του Νίκου Κούνδουρου μέχρι τις 29/4 στις 20:00. Ακολουθούν πληροφορίες για το έργο από τη σελίδα της Ταινιοθήκης, όπως και η αρχική ανακοίνωση με το πρόγραμμα των προβολών:

“Το ποτάμι ως σύμβολο του συνόρου αλλά και της εξιλέωσης, λειτουργεί ως ο συνδετικός ιστός τεσσάρων διαφορετικών αφηγήσεων, οι οποίες διαδραματίζονται στο σκληρό ελληνικό τοπίο της δεκαετίας του 1950: η λυσσαλέα φιλαργυρία, ο απαγορευμένος έρωτας, τα λεπτά όρια ανάμεσα στην εχθρότητα και στη φιλία, και, τέλος, η γλυκιά παιδική αθωότητα. Η Αγλαΐα Μητροπούλου αναφέρει ότι «η αντιπολεμική διάθεση του Κούνδουρου είναι μια φωτεινή διαμαρτυρία που, σαν άλλο ποτάμι, διασχίζει την ταινία». Η ταινία είχε μια περιπετειώδη πορεία λόγω των δυο διαφορετικών εκδόσεών της: μια με το μοντάζ του σκηνοθέτη και του Κατσουρίδη, όπου οι ιστορίες αλληλοδιαπλέκονται, και μια με εκείνο των παραγωγών και του Πετροπουλάκη, στο οποίο οι ταινίες είναι χωρισμένες. Ο Κούνδουρος αποφάσισε να πρσφύγει στην Δικαιοσύνη και κέρδισε την δίκη για αυτό που θα λέγαμε σήμερα το δικαίωμα του δημιουργού να έχει τον τελικό λόγο στο μοντάζ. Στο πρόγραμμα μας παρουσιάζεται η εκδοχή με το μοντάζ του σκηνοθέτη”.

Αποσπάσματα από την επίσημη ανακοίνωση στον ιστότοπο της Ταινιοθήκης:

“Μετά την ολοκλήρωση του αφιερώματος στον βωβό και τον πρώιμο ομιλούντα κινηματογράφο, με ταινίες που η Ταινιοθήκη της Ελλάδος έχει αποκαταστήσει και ψηφιοποιήσει, σειρά παίρνουν ταινίες-ορόσημα στο μεταπολεμικό ελληνικό σινεμά, που απλώνονται από τη δεκαετία του ’40 και φτάνουν μέχρι τα χρόνια της δικτατορίας, τη μεταπολίτευση, και τα τέλη του ’80.

Πρόκειται για ορισμένες σπάνιες ταινίες από τη συλλογή της Ταινιοθήκης, που δεν έχουν συχνά προβληθεί αλλά και άλλες που, αν και αρκετά προβεβλημένες, δεν παύουν να αποτελούν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Η επιλογή των ταινιών δίνει αντιπροσωπευτικά δείγματα της περιόδου της ανάπτυξης των ελληνικών στούντιο (Ανζερβός, Φίνος Φιλμ) στην πρώτη μεταπολεμική περίοδο, την εμφάνιση μιας πρώτης γενιάς σκηνοθετών/δημιουργών με χαρακτηριστική περίπτωση τον Νίκο Κούνδουρο, την εμφάνιση της πρώτης Ελληνίδας σκηνοθέτη που πήρε μέρος σε διεθνές Φεστιβάλ (Λίλα Κουρκουλάκου), του σπουδαίου εκπροσώπου του ντοκιμαντέρ -που μαθήτεψε δίπλα στον Ανρί Λαγκλουά- Λάμπρου Λιαρόπολου. Από την περίοδο της δικτατορίας και τη μεταπολίτευση παρουσιάζουμε μια σημαντική ταινία του Γιώργου Σταμπουλόπουλου που είχε σημαντικά προβλήματα με τη λογοκρισία και διακρίθηκε σε ξένα Φεστιβάλ και από τη μεταπολίτευση τα δύο ντοκιμαντέρ του σημαντικού λογοτέχνη, σκηνοθέτη και μεγάλου υποστηρικτή της Ταινιοθήκης Κώστα Βρεττάκου.

Κάθε ταινία παραμένει διαθέσιμη για τρία 24ωρα, μέχρι να αντικατασταθεί από την επόμενη. Ακολουθεί το πρόγραμμα (ώρα έναρξης στις 20:00):

23.04 – 26.04.2020: ΑΝΝΑ ΡΟΔΙΤΗ, Γιάννης Φιλίππου, Μιχάλης Γαζιάδης, 1948

26.04 – 29.04.2020: ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ, Νίκος Κούνδουρος, 1959

29.04 – 02.05.2020: ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ, Γιώργος Σταμπουλόπουλος, 1967

02.05 – 05.05.2020: Ο ΔΡΑΚΟΣ, Νίκος Κούνδουρος, 1956 /

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΑΡΛΕΡΟΥΑ, Λάμπρος Λιαρόπουλος, 1965

05.05 – 08.05.2020: ΤΟ ΣΤΡΩΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ, Kώστας Βρεττάκος, 1980 /

Η ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ, Κώστας Βρεττάκος, 1987

08.05 – 11.05.2020: ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ, Λίλα Κουρκουλάκου, 1958

11.05 – 14.05.2020: ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΗ, Νίκος Κούνδουρος, 1954

Με αυτό τον δεύτερο κύκλο ο θεατής θα γνωρίσει καλύτερα το αρχείο της Ταινιοθήκης και την πολύπλευρη δράση της (διάσωση, αποκατάσταση, συντήρηση και προβολή ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου). Το ίδιο διάστημα, μέσω της ιστοσελίδας, οι θεατές θα μπορούν να μαθαίνουν περισσότερες λεπτομέρειες για τις ταινίες αυτές.”

Παράλληλα, προβάλλεται η μικρού μήκους ταινία-περίπατος στην Αθήνα Η ΡΟΔΑ (1964) του Θόδωρου Αδαμόπουλου, η οποία θα είναι προσβάσιμη όλο τον μήνα. Οι περιπέτειες μιας ρόδας αυτοκινήτου, που τέθηκε απροσδόκητα εκτός μηχανής και άρχισε μια τρελή πορεία στην πόλη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.