Η Άποψή μας

Η Άποψή μας για την παράσταση «Πλάσματα του Θεού» στο Θέατρο Altera Pars

Γράφει η Κατερίνα Μπουκάλα
27/02/24

Την Κυριακή 18 Φεβρουαρίου βρεθήκαμε στο Θέατρο Altera Pars, όπου παρακολουθήσαμε την παράσταση «Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν». Μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση του καλλιτεχνικού οργανισμού Altera Pars, βασισμένη στην αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, σε σκηνοθεσία Πέτρου Νάκου.

Τον Φλεβάρη του 1933 στο Λε Μαν της Γαλλίας οι αδελφές Παπέν, εργάζονται ως εσωτερικές υπηρέτριες στην οικεία Λανσελέν. Οι δυο τους διαπράττουν ένα από τα πιο στυγερά και αινιγματικά εγκλήματα του 20ου αιώνα, αφού ομολογούν ότι σκότωσαν την κυρία του σπιτιού και την κόρη της. Η υπόθεση γίνεται πρωτοσέλιδο στις γαλλικές εφημερίδες, το ίδιο και η δίκη που ακολούθησε. Στην κοινωνία της Γαλλίας υπήρχε διχασμός σχετικά με τις δυο αδελφές, ενώ η αποκάλυψη της αιμομικτικής σχέσης της Κριστίν και της Λέα Παπέν προκαλεί σοκ εκείνη την εποχή.

Το συγκεκριμένο έγκλημα έχει απασχολήσει αρκετά τόσο τον κλάδο της Ψυχιατρικής όσο και εκείνον την Εγκληματολογίας, ενώ πολλοί φιλόσοφοι, συγγραφείς, επιστήμονες και καλλιτέχνες ασχολήθηκαν με την υπόθεση. Πολλά έργα όπως «Οι Δούλες» του Ζαν Ζενέ, η «Τελετή» του Σαμπρόλ και άλλα είναι εμπνευσμένα από την ιστορία τους.

Εστιάζοντας στην παράσταση διαπιστώνουμε ότι είναι άρτια σκηνοθετημένη από τον Πέτρο Νάκο, χωρίς υπερβολές, εστιάζοντας στους ήρωες, σχεδόν σαν να τους ψυχογραφεί. Τα σκηνικά και τα κοστούμια από τον καλλιτεχνικό οργανισμό Αltera Pars έδεναν αριστοτεχνικά με τη σκηνοθεσία και τον ατμοσφαιρικό φωτισμό, μεταφέροντας τον θεατή στην εποχή, αλλά και μέσα στο σπίτι όπου συνέβησαν τα γεγονότα. Η σύνθεση της μουσικής από τον Νίκο Κριτσέλη και η επιμέλεια της κίνησης από την Ελβίρα Μπαρτζώκα, συνέθεταν τα κομμάτια του παζλ ώστε να δημιουργηθεί μια παράσταση εξαιρετική.

Οι ηθοποιοί της παράστασης Μίνα Χειμώνα, Αγγελική Κοντού, Άντα Κουγιά και Αιλιάνα Μαρκάκη ήταν καθηλωτικές. Στο ρόλο των αδελφών Παπέν η Αγγελική Κοντού και η Αιλιάνα Μαρκάκη έδεναν πολύ αρμονικά μεταξύ τους. Ξετυλίγοντας το κουβάρι βλέπαμε δυο αδελφές πολύ δεμένες και αγαπημένες, που από μικρές έχουν βιώσει δυσκολίες και ήταν αναγκασμένες να δουλεύουν, σε όποιο σπίτι της έστελνε η μητέρα τους, μέχρι που κατάφεραν να δουλέψουν μαζί. Στην πορεία βλέπουμε μια ιδιαίτερη σχέση να αναπτύσσεται μεταξύ τους, ξεπερνώντας τα κοινωνικά και τα επιτρεπτά όρια, καθώς η σχέση τους γίνεται αιμομικτική. Παράλληλα διαπιστώνεται η συναισθηματική μεταστροφή των ηρωίδων, η κτητικότητα, η ζήλια και η απόγνωση. Η Μίνα Χειμώνα και η Άντα Κουγιά στο ρόλο μάνας – κόρης δημιουργούν ένα εξαιρετικό δίδυμο, όπου και εδώ βλέπουμε μια προβληματική σχέση, κτητικότατη, καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και κυνισμό. Είναι πολύ ενδιαφέρον τέχνασμα το γεγονός ότι οι διάλογοι μεταξύ των δυο ζευγαριών είναι ανύπαρκτοι και κυριαρχεί η σιωπή και μόνο στην κορύφωση συνδιαλέγονται.

Τα «Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν» είναι μια παράσταση που θα προβληματίσει τον θεατή, καθώς έχει να θέσει ερωτήματα, σχετικά με την κακοποίηση, την περιθωριοποίηση, την εγκατάλειψη, την εκμετάλλευση και την επιβίωση. Πώς αλλάζει ένας άνθρωπος όταν νιώθει ότι δεν υπάρχει ελπίδα; Ποιος ορίζει την αξία μας; Πώς τελειοποιείται ένας άνθρωπος; Πώς ένας άνθρωπος οδηγείται στο έγκλημα και στη φρικαλεότητα; Ποιο είναι το χέρι που μας παρακινεί να ξεπεράσουμε την κόκκινη γραμμή, το δικό μας ή του άλλου;

Είναι πολλά τα ερωτήματα που μας θέτει το έργο και ποιος ξέρει αν μπορούμε να τα απαντήσουμε ποτέ, τουλάχιστον ως ένα βαθμό γινόμαστε μάρτυρες των όσων έγιναν και ίσως κι εμείς παραμένουμε διχασμένοι όπως η κοινωνία της Γαλλίας το 1933.

Περισσότερα για την παράσταση ΕΔΩ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.